Wystąpienie Pani Wicepremier Wu Yi na Polsko-Chińskim Forum biznesu
2004-06-09 15:37

Warszawa, 09/07/2002


Pani Wicepremier Wu Yi na Forum Biznesu

Jestem wielce szczęśliwa mogąc na dzisiejszym Polsko-Chińskim Forum Binzesu spotkać się z tyloma biznesmenami. Napierw pozwólcie Państwo iż podziękuje Polskiej Izbie Handlowej za wielki wkład sił w  zorganizowanie niniejszego Forum na którym wszyscy możemy się spotkać.

Między Chinami a Polską istnieją tradycyjne więzi przyjaźni. Rząd Chi zawsze przywiązywał dużą wagę do rozwijania przyjaznych stosunków z Polską, respektuje niezależność wyboru polskiej drogi rozwoju i ceni sobie przyjazną wobec Chin politykę Polskiego Rządu. Rząd Polski zaprosił przedstawicieli Chińskiego Rządu do złożenia wizyty, zaś celem tej wizyty jest  danie impulsu dla dalszego  rozwoju stosunków miedzy naszymi państwami, a szczególnie stosunków gospodarczych i handlowych. Strona chińska ma nadzieje iż wspólnym wysiłkiem  ze stroną polską przyczyni się do długofalowego  i stabilnego rozwoju przyjaznej współpracy pomiędzy naszymi państwami którego podstawą winno być wzajemne poszanowania, wzajemna korzyść i równość oraz wzajemna nieingerencja w wewnętrzne sprawy drugiej strony.

Stosunki gospodarcze i handlowe stanowią ważną część dwustronnych stosunków. Rządy obu naszych państw przywiązują dużą wagę do rozwoju dwustronnych stosunków gospodarczych i handlowych. Chiński Rząd  przywiązuje dużą wagę do problemu nierównowagi handlu, wczoraj Chiny i Polska podpisały trzy kontrakty: na import z Polski miedzi elektrolitycznej o wartości 500 mln $, a także import 1200 samochodów osobowych oraz import urządzeń ochrony środowiska o wartości 5 mln $. Wczoraj odbyliśmy z Panem Premierem Polem bardzo satysfkacjonującą rozmowę. Obie strony jednoznacznie wyraziły wolę wspólnych wysiłków na rzecz nieustannego rozwijania i zwiększania współpracy gospodarczej i handlowej między Chinami a Polską. Jednakże osiągnięcie tego celu w dużym stopniu zależy od wspólnych wysiłków między innymi obecnych na dzisiejszym forum biznesmenów obu państw, ponieważ w warunkach gospodarki rynkowej to firmy są  podmiotami współpracy gospodarczej i handlowej.

Zorganizowanie dzisiejszego forum ma na celu stworzenie firmom możliwości nawiązania bezpośrednich kontaktów i nawiązania współpracy, stanowi ono konkretne działanie, które instytucje rządowe powinny podejmować i jest również jednym z ważnych zadań mojej wizyty.

Mając  na celu bliższe zapoznanie Państwa z dzisiejszymi Chinami chciałabym na krótko przedstawić  Wam sytuację chińskiej gospodarki, efekty reformy i otwarcia  na świat w ostatnich latach.      

Chiny rozpoczęły reformę i otwarcie na zewnątrz w roku 1978, w ciągu ponad 20 lat nastąpiła głęboka zmiana w Chinach, tak na wsi jak i w  miastach, wszędzie, od regionów pomorskich do śródlądowych, od gospodarki przez politykę do kultury, nauki, oświaty i innych dziedzin życia społecznego. Gospodarka chińska cieszyła się szybkim i stabilnym wzrostem w latach 1978-2001. Przeciętny wzrost gospodarczy wyniósł 9.55 % rocznie, per capita PKB wzrósł od 210 $ do 955 $. W roku 2001 kiedy gospodarka światowa wyraźnie osłabła , chińska gospodarka  utrzymała konsekwentny  i zdrowy rozwój. PKB w tym roku wzrosło o 7.3 % i osiągnęło poziom 1200 mld$ , co dało Chinom szóstą pozycję na świecie. Poprawiła się struktura gospodarki narodowej. W roku 2001 15% wytworzył przemysł ciężki,  51% wytworzył przemysł lekki a 34% przemysł usługowy. Cena na rynku była stabilna. Inflacja wynosiła 0.7 %.

W tym okresie dynamicznie rozwijała się produkcja przemysłowa naszego państwa, zwiększała się produkcja różnych wyrobów przemysłowych. Całkowicie wyeliminowało deficyt towarów  przemysłowych istniejący przez długi czas. Obecnie zaopatrzenie w towary konsumpcyjne jest co najmniej wystarczające, ale także wyraźnie wzrosła produkcja i dostawa towarów o znaczeniu podstawowym, czyli węgla i elektryczności, które przez lata ograniczały rozwój gospodarki naszego państwa. W roku 2001 produkcja stali, oraz  węgla wyniosła odpowiednio 154 mln ton  i  1.1mld ton. Powiększono produkcję energii elektrycznej o 20 mln kWh rocznie, zaś jej ogólna moc wyniosła 338 mln kWh, z czego 75% powstaje w elektrociepłowniach. Produkcja przemysłu samochodowego wyniosła 2 mln 340 tys sztuk.  Wyraźne są również efekty udanej restrukturyzacji przemysłu naszego kraju. Nastąpiło przyspieszenie rozwoju przemysłu wysokich technologii Hi-Tech, zaś przemysł elektroniczny i telekomunikacyjny z produkcją o wartości 20 mld $ stał się największym wśród przemysłów przetwórczych. W 2001  roku produkcja central programowanych i przenośnych urządzeń przesyłowych wyniosła odpowiednio 24 mln 720 tys sztuk i   72 mln 230 tys. linii. Użytkowników  telefonów jest w tej chwili 130 mln, czyli średnio wypada 1 telefon na 10 osób.  Produkcja rolna wzrastała konsekwentnie.

Produkcja rolna utrzymuje się na stałym poziomie. W roku 2001 produkcja zbóż wyniosła 450 mln ton, co w pełni zaspokaja potrzeby kraju

W ciągu ostatnich 5 lat zainwestowaliśmy ponad 330 mld$ w budowę infrastruktury w zachodniej części Chin, co umożliwi eksploatację jej zasobów. Poprawiła się wyraźnie sytuacja w podstawowych gałęziach przemysłu i rozwinęła infrastruktura, co stworzyło solidne warunki materialne dla konsekwentnego rozwoju gospodarki naszego państwa. Od ponad 20 lat inwestycje na podstawowe gałęzie przemysłu takie jak energetykę, produkcję materiałów i surowców, transport, komunikację i telekomunikację oraz infrastrukturę zwiększyła się kilkakrotnie  nawet kilkunastokrotnie, co w znacznym stopniu poprawiło ich stan i stworzyło dobre warunki dla szybkiego rozwoju gospodarki.

W ciągu ponad 20 lat system gospodarczy naszego państwa przechodził coraz dalej i głębiej idące reformy. Wzmocnił się  podstawowy system gospodarczy, w którym główną rolę odgrywa sektor państwowy i jednocześnie rozwijały się inne sektory o różnych formach własnościowych. Sektor państwowy zajmuje dominującą pozycję w gospodarce narodowej. Sektory niepaństwowe również szybko się rozwijały. System rynkowy stopniowo się udoskonalał, zbudowany został system ubezpieczenia socjalnego, kontynuowana była reforma w dziedzinach podatków, finansów, inwestycji, cen, dewiz oraz handlu zagranicznego itd., polepszał się system makroregulacji ekonomii. Podstawa dla sojalistycznegi systemu została w ten sposób zbudowana.

Rozwój gospodarczy przyczynił się do stabilizacji socjalnej i podniesienia poziomu życia ludzi. W ciągu tych 20 lat udało nam się nie tylko zapewnić byt ponad mld ludzi, czyli ich wyżywienia i odziania ale i dokonaliśmy kroku o historycznym znaczeniu, czyli od zapewnienia podstawowego bytu do życia w dostatku.

Począwszy od wprowadzenia reformy i otwarcia na zewnątrz dynamicznie rozwijał się handel zagraniczny. Obroty handlu zagranicznego  wzrosły  z 20 mld 640 mln $ w roku 1978 do 509 mld 800 mln $ w roku 2001, co oznacza blisko 24-krotny wzrost. Pozycja Chin w handlu światowym  pod względem obrotów import/eksport  skoczyła z 32 w roku 1978 na szóstą w 2001 roku.Według analiz i badań ekspertów WTO Chiny stały się w roku 2001 4 największym na świecie ciałem handlowym za UE, USA i Japonią, gdyby uwzględnić ogólną wartość import/eksport  zarówno towarów jak i usług.W  miarę wzrostu obrotów poprawiła się struktura towarowa w imporcie i eksporcie. Szybko wzrastał eksport wyrobów elektromaszynowych i hi-tech, również szybko rozwijał się import  technologii, urządzeń , wyrobów surowcowych, elektromaszynowych i hi-tech, które są potrzebne rozwojowi gospodarki narodowej i restrukturyzacji. Rezerwa dewizowa Chin przekroczyła 230 mld $.

W ciągu ostatnich 20 lat osiągnęliśmy duży sukces w przyciągnięciu kapitału zagranicznego. Przed rozpoczęciem reformy nie było prawie inwestycji zagranicznych w naszym państwie. Natomiast od momentu rozpoczęcia reformy i otwarcia na świat zatwierdziliśmy już ponad 400 tys. firm z kapitałem zagranicznym, a wartość zainwestowanego kapitału zagranicznego przekroczyła 400 mld$.

W czasach początkowych inwestycje zagraniczne koncentrowały się głównie w przemyśle przetwórczym,  później zaś rozszerzała się do podstawowych gałęzi przemysłu, infrastruktury i hi-tech. Zwiększała się też  wartość inwestycji zagranicznych  w dziedzinach finansów, ubezpieczeń, handlu detalicznego i zagranicznego. Ponad 400 spośród  500 największych firm na świecie już zainwestowało w Chinach, stworzyło ponad 100 centrów R&D, czyli badań i rozwoju. Wiele korporacji ponadnarodowych przeniosło lub przenosi do Chin swoje siedziby regionalne. W latach 1996-2001 zainwestowano w roku w Chinach ponad 40 mld $, a w roku 2001 było 46 mld$.

Skorzystanie z kapitału zagranicznego przyczyniło się do konsekwentnego, zdrowego i szybkiego rozwoju gospodarki narodowej, znacznie zmniejszyło dystans do państw rozwiniętych pod względem jakości wyrobów i technologii, przyśpieszyło integrację gospodarki chińskiej ze światową ,  napędziło budowę i rozwój gospodarki otwartej na zewnątrz.

Mając na celu rozwijanie gospodarki regionów środkowozachodniej części kraju, rząd chiński postanowił wprowadzić strategię wykorzystania  możliwości  tych regionów. Regiony te obejmują 12 prowincji, autonomii i miast, łączna powierzchnia liczy około 6 mln 850 tys km2  , a ludność 365 mln, co stanowi odpowiednio 68% i 28% całego kraju. Regiony te dysponują bogatymi zasobami naturalnymi, złoże gazu ziemnego, węgla, ropy naftowej, ołowiu, cynku i cyny itd. W sumie ponad 30 rodzajów minerałów zajmują  pierwsze miejsce w kraju, energia wodna przydatna do eksploatacji stanowi 75 % tego w całym kraju. Bogate są również zasoby turystyczne i biologiczne. Punktem ciężaru tej strategii skoryzstania z potencjału są: Przyspieszenie budowy infrastruktury, wzmocnienie ochrony i odbudowy środowiska ekologicznego, dokonanie restrukturyzacji przemysłowej, rozwój nauki i oświaty, zintensyfikowanie szkolenia personelu, pogłębienie reformy i otwarcia na świat. Wdrażając strategię eksploatacji rząd chiński postanowił, że w ciągu najbliższych kilku lat 70 % inwestycji krajowej będzie skierowanej do tych regionów. W celu zachęcania inwestorów zagranicznych do podjęcia inwestycji w tych regionach, ustanowiliśmy szereg środków preferencyjnych, takich jak zwiększenie dziedzin otwartych dla kapitału zagranicznego, przedłużenie okresu, w którym podatek firm będzie  zwolniony lub pomniejszony. Oprócz  tradycyjnych form wykorzystania kapitału zagranicznego jak np. założenia firm j.v. i współpracy produkcyjnej, zastosowane będą również inne nowe formy, np. BOT, finansowanie projektów, przekazanie prawa do zagospodarowania  projektów i finansowanie za pomocą papierów wartościowych. Eksploatacja regionów zachodniej i środkowej części Chin stwarza partnerom z całego świata między innymi polskim firmom wspaniałą okazję do podejmowania współpracy.

 

11 grudnia 2001 roku Chiny stały się oficjalnym członkiem WTO. Wejście do WTO oznacza dla Chin nowy punkt startu na drodze otwarcia na świat. Chiny będą w większej skali i głębszym stopniu uczestniczyły w międzynarodowej  współpracy gospodarczej i konkurencji. Chiny będą szerzej otwarte na świat , otwarte dla inwestorów i biznesmenów z całego świata, w tym z Polski. Będziemy w pełni wypełniać obietnice złożone przy wejściu do WTO, zwiększać stopniowo dziedziny otwarte na świat, obniżać cła i likwidować bariery pozacelne. Będziemy również udoskonalać ustawodawstwo, stwarzać bardziej sprawiedliwe, przejrzyste i przewidywalne środowisko rynkowe. Jednocześnie będziemy zachęcać firmy chińskie o różnych formach własnościowych do podejmowania działalności na rynku światowym.

Wraz z nową erą chińska modernizacja wkroczyła w nowy etap rozwoju. Gospodarka chińska będzie konsekwentnie rozwijała się w tempie ponad 7 % rocznie. Nowa fala chińskiej reformy otwarcia na świat oraz modernizacji nie tylko przynieście narodowi chińskiemu ogromne korzyści ale i stworzy zagranicznym firmom dużo możliwości prowadzenia współpracy gospodarczej. Na tym tle współpraca gospodarcza i handlowa  pomiędzy Chinami a Polską również cieszy się dobrą perspektywą rozwoju.

Panie, Panowie!

Polska jest wielkim państwem o długoletniej historii i bogatej kulturze . Naród polski jest mądry i odważny. Kraj ten wydał na świat takie wielkie osobistości jak Mikołaj Kopernik, Maria Składowska-Curie i Fryderyk Chopin i wileu innych. Naród polski wniósł swój niezaprzeczalny wkład w postęp i rozwój światowej cywilizacji i nauki. Bohaterskie walki narodu polskiego przeciw inwazji nazistowskiej  w II wojnie światowej zdobyły powszechne uznanie na świecie. W ostatnich latach Polska osiągnęła dużo sukcesów w rozwoju gospodarczym i jako największy kraj w Europie Środkowo-Wschodniej Polska odgrywa aktywną rolę w sprawach regionalnych i międzynarodowych.

Polska jest największym partnerem handlowym Chin w tej części Europy. Współpraca gospodarcza i handlowa między naszymi państwami ma za sobą długą historię. Już w roku 1951 powstała chińsko-polska spółka Chipolbrok. Była to pierwsza spółka joint-venture założona między nami i w ogóle pierwsza spółka z kapitałem mieszanym w Chinach. W ciągu ponad 50 lat firma Chipolbrok dobrze funkcjonowała i nadal dobrze sobie radzi. Firma ta ma duży wkład w rozwój stosunków gospodarczych i handlowych  między nami. Po  przejściu od handlu clearingowego na wolnodewizowy między Chinami a Polską w 1991 roku firmy obu państw stosunkowo szybko przyzwyczaiły się do zmienionej formy handlu, co przyczyniło się do szybkiego rozwoju handlu dwustronnego, a szczególnie dynamicznie rozwijał się handel między nami od 1994 roku. Według statystyki chińskiej obroty handlowe w 2001 roku przekroczyły mld $, wyniosły mld 243 mln $, co oznaczało nowy rekord w naszym handlu.

 

Uważam, że współpraca gospodarcza i handlowa między nami ma ogromną możliwość. Wejście Chin od WTO i przyspieszony proces wejścia Polski do UE stworzą nową wspaniałą perspektywę  dla rozwijania współpracy gospodarczej i handlowej między nami. Jednak to firmy obu państw powinny wykorzystać te możliwości i potencjał współpracy. Można powiedzieć, że biznesmeni obu naszych państw mają na siebie historyczny obowiązek aby w dalszym ciągu popychać i rozwijać współpracę gospodarczą i handlową  między nami i przynieść korzyści obu naszym narodom. Wypełnianie tego obowiązku wymaga ciężkiej pracy. Chciałabym więc skorzystać z dzisiejszej okazji, aby przedstawić Wam, biznesmenom polskim i chińskim kilka potrzeb, które możecie omówić w trakcie forum:

Porzeba aktywniejszego  rozwijania  rynku drugiej strony.

Rządy obu państw zrobiły wiele w celu zachęcania firm obu stron do prowadzenia współpracy gospodarczej i handlowej. Tym razem zorganizowaliśmy grupę biznesmenów reprezentujących ponad 20 chińskich  firm mających duży potencjał pod względem technologii i kapitału. Oni będą rozmawiali dziś z obecnymi polskimi partnerami. W listopadzie br. odbędzie się wystawa polska w Chinach, w której uczestniczyć ma wiele polskich firm. Podpisane zostało porozumienie o współpracy finansowej między naszymi rządami w ramach którego rząd polski udzielił preferencyjnego kredytu liczącego 85 mln$ dla wsparcia eksportu polskich urządzeń. Nasze ambasady udzielając ogromnej ilości informacji pomagają firmom obu stron w nawiązywaniu kontaktów i współpracy. Wszystkie te wysiłki mają ten sam cel, czyli stymulowaćnie firm obu stron do lepszej współpracy.

 

 

Natomiast w warunkach gospodarki rynkowej podmiotem prowadzenia działalności gospodarczej jest firma, dlatego dwustronna współpraca gospodarcza i handlowa musi być oparta na działaniach firm. Firma powinna sama wyszukiwać możliwości współpracy, starać się o zdobywanie projektów, rząd tego nie może zastąpić. Gdyby firma sama nie próbowała na rynku drugiej strony, to wszelkie możliwości zrobienia biznesu byłyby utracone. Przykładem może być podpisane porozumienie o udzieleniu przez rząd polski preferencyjnego kredytu wspierającego  polski eksport do Chin. Jeśli polskie firmy nie będą promowały swoich technologii i wyrobów, chińscy  użytkownicy poznają polskich wyrobów, czego konsekwencją byłoby niewykorzystanie tego kredytu. Chciałabym więc, aby firmy obu państw zintensyfikowały swą działalność na rynku drugiej strony i dzięki współpracy osiągały większe korzyści ekonomiczne, po prostu – zarabiały więcej pieniędzy.  

II.    Potrzeba poszukiwań możliwości współpracy w dziedzinie technologii zaawansowanych Hi-Tech.

W ostatnich latach eksploatacja, wdrożenie w życie nowych technologii Hi –Tech  w skali całego świata doprowadziło do znacznego podniesienia wydajności pracy, przyczyniło się do nieustannego rozwoju gospodarki światowej.

Chiny osiągnęły dobre wyniki w rozwoju hi-tech i nowych technologii. Nasze technologie telekomunikacyjne, komputerowe i in. Są już na poziomie światowym. Chiny mogą dostarczać nowoczesne technologie i urządzenia o wysokiej jakości. Podejmując współpracę w tych dziedzinach możemy również wspólnie prowadzić interes na rynku UE i innych państw. Obecna na dzisiejszym forum jest firma Qinghua Tongfang Ltd., której system kontroli celnej kontenerów należy do najbardziej nowoczesnych na świecie. Wyposaża ona w sprzęt między innymi Australisjkie Urzędy Celne, a także urzędy innych krajów.

Moim zdaniem we współpracy dwustronnej nie można patrzyć wyłącznie na wymianę tradycyjnych towarów ponieważ współpraca w dziedzinie hi-tech nie tylko podniesie poziom naszej  współpracy ale i przyniesie obu stronom większe korzyści. Zachęcam więc Was, biznesmenów polskich i chińskich do starannego przeanalizowania i poszukania możliwości współpracy w dziedzinie hi-tech.

Potrzeba rozwijania wielorakich form współpracy.

Współpraca między nami idzie w kierunku różnorodności. Rozpoczęły się już wzajemne  inwestycje. Chiny zainwestowały w Polsce ponad 45 mln$ a inwestycje polskie w Chinach, według naszej wstępnej  statystyki,  wyniosły 43 mln 350 tys$. Chińskie inwestycje w Polsce koncentrują się  na razie w dziedzinach handlu i gastronomii, nie ma niestety inwestycji produkcyjnych. Natomiast inwestycje polskie w Chinach dotyczą produkcji kotłów , fabryki elastomerowych hamulców kolejowych, win owocowych itd.

Musze powiedzieć, że skala wzajemnych inwestycji jest zbyt mała, odzwierciedla potencjałów gospodarczych obu naszych państw. Uważam, że istnieje ogromna możliwość współpracy w tej dziedzinie. Zachęcamy chińskie firmy do inwestowania w Polsce, jednocześnie zapraszamy polskie firmy do Chin, szczególnie do inwestowania w regionach zachodniej części Chin, gdzie są ogromne możliwości rozwoju.

Oprócz wzajemnych inwestycji możemy zastanowić się nad innymi formami współpracy, np. finansowanie projektów, strona chińska może udzielać kredytu dla określonego projektu, jeżeli inwestor może przedstawić odpowiednią gwarancję. Tego typu kredyt może być udzielony zarówno projektom podjętym wspólnie przez obie strony w Polsce jak i w kraju trzecim.

Jednym słowem chciałabym, żeby przedsiębiorcy obu państw rozmawiając o konkretnej współpracy, mając na uwadze  przyszłość swoimi wysiłkami przyczynili się do rozwoju współpracy gospodarczej i handlowej między Chinami a Polską w różnych dziedzinach, na różnych szczeblach i różnych formach.

IV.  Potrzeba podniesienia  konkurencyjności wyrobów.

W miarę integracji gospodarki światowej, rynek każdego państwa staje się coraz bardziej otwarty, nasila się również konkurencja na rynku. Więc poprawa konkurencyjności wyrobów jest niezbędnym warunkiem wejścia do rynku. W obecnej współpracy gospodarczej i handlowej między nami zbyt wąski jest asortyment polskiego eksportu, a jego wartość za mała. Zmiana tego stanu zależy od większego zainteresowania polskich firm potrzebami rynku chińskiego, bardziej asertywnego zdobywania rynku chińskiego, poprawy konkurencyjności wyrobów pod względem technologii, jakości, cen i serwisu. Chciałabym tu podkreślić, że rynek chiński jest jednakowo otwarty dla wszystkich partnerów bez żadnej dyskryminacji, strona chińska nie stawia  żadnych ograniczeń wobec polskich wyrobów. Oczywiście konkurencja na rynku chińskim jest bardzo ostra. Zapraszamy polskie firmy do robienia biznesu w Chinach, jestem pewna, że wasze starania przyniosą obfite korzyści.

Panie i panowie,

Wkroczyliśmy już w pełen nadziei i oczekiwań, nowy,  21 wiek. Jestem pewna, że w nowym wieku stosunki chińsko-polskie wejdą w nowy etap rozwoju. Żywię nadzieję, że setki chińskich rodzin będą nie tylko słuchać w domu muzyki Chopina, ale również będą mogły skorzysatać  z coraz większej ilości polskich towarów i usług. Chciałabym razem z zebranymi tutaj przedstawicielami biznesu i administracji drogą wspólnego wysiłku przyczynić się do rozwoju współpracy obu naszych krajów.

 

Na koniec pozwólcie mi Państwo podziękować za włożony w rozwój stosunków gospodarczych i handlowych między Chinami a Polską trud, życzę Wam wszystkim dużo  szczęścia, zdrowia i sukcesów w pracy w nowym wieku. Życzę powodzenia dzisiejszego forum.