Warszawa, 09/07/2002
Pani Wicepremier Wu Yi na Forum Biznesu
Jestem wielce szczęśliwa mogąc na
dzisiejszym Polsko-Chińskim Forum Binzesu spotkać
się z tyloma biznesmenami. Napierw pozwólcie
Państwo iż podziękuje Polskiej Izbie
Handlowej za wielki wkład sił w
zorganizowanie niniejszego Forum na którym
wszyscy możemy się
spotkać.
Między Chinami a Polską
istnieją tradycyjne więzi przyjaźni.
Rząd Chi zawsze przywiązywał dużą
wagę do rozwijania przyjaznych stosunków z
Polską, respektuje niezależność wyboru
polskiej drogi rozwoju i ceni sobie przyjazną wobec
Chin politykę Polskiego Rządu. Rząd Polski
zaprosił przedstawicieli Chińskiego Rządu do
złożenia wizyty, zaś celem tej wizyty jest
danie impulsu dla dalszego rozwoju
stosunków miedzy naszymi państwami, a
szczególnie stosunków gospodarczych i handlowych.
Strona chińska ma nadzieje iż wspólnym
wysiłkiem ze stroną polską
przyczyni się do długofalowego i
stabilnego rozwoju przyjaznej współpracy
pomiędzy naszymi państwami którego
podstawą winno być wzajemne poszanowania, wzajemna
korzyść i równość oraz wzajemna
nieingerencja w wewnętrzne sprawy drugiej
strony.
Stosunki gospodarcze i handlowe
stanowią ważną część
dwustronnych stosunków. Rządy obu naszych
państw przywiązują dużą wagę
do rozwoju dwustronnych stosunków gospodarczych i
handlowych. Chiński Rząd
przywiązuje dużą wagę do
problemu nierównowagi handlu, wczoraj Chiny i Polska
podpisały trzy kontrakty: na import z Polski miedzi
elektrolitycznej o wartości 500 mln $, a także
import 1200 samochodów osobowych oraz import
urządzeń ochrony środowiska o wartości 5
mln $. Wczoraj odbyliśmy z Panem Premierem Polem bardzo
satysfkacjonującą rozmowę. Obie strony
jednoznacznie wyraziły wolę wspólnych
wysiłków na rzecz nieustannego rozwijania i
zwiększania współpracy gospodarczej i
handlowej między Chinami a Polską. Jednakże
osiągnięcie tego celu w dużym stopniu
zależy od wspólnych wysiłków między
innymi obecnych na dzisiejszym forum biznesmenów obu
państw, ponieważ w warunkach gospodarki rynkowej
to firmy są podmiotami współpracy
gospodarczej i handlowej.
Zorganizowanie
dzisiejszego forum ma na celu stworzenie firmom
możliwości nawiązania bezpośrednich
kontaktów i nawiązania współpracy,
stanowi ono konkretne działanie, które instytucje
rządowe powinny podejmować i jest
również jednym z ważnych zadań mojej
wizyty.
Mając na celu
bliższe zapoznanie Państwa z dzisiejszymi Chinami
chciałabym na krótko przedstawić
Wam sytuację chińskiej gospodarki,
efekty reformy i otwarcia na świat w
ostatnich latach.
Chiny rozpoczęły reformę i
otwarcie na zewnątrz w roku 1978, w ciągu ponad 20
lat nastąpiła głęboka zmiana w Chinach,
tak na wsi jak i w miastach, wszędzie, od
regionów pomorskich do śródlądowych, od
gospodarki przez politykę do kultury, nauki,
oświaty i innych dziedzin życia społecznego.
Gospodarka chińska cieszyła się szybkim i
stabilnym wzrostem w latach 1978-2001. Przeciętny
wzrost gospodarczy wyniósł 9.55 % rocznie, per
capita PKB wzrósł od 210 $ do 955 $. W roku 2001
kiedy gospodarka światowa wyraźnie
osłabła , chińska gospodarka
utrzymała konsekwentny i zdrowy
rozwój. PKB w tym roku wzrosło o 7.3 % i
osiągnęło poziom 1200 mld$ , co dało
Chinom szóstą pozycję na świecie.
Poprawiła się struktura gospodarki narodowej. W
roku 2001 15% wytworzył przemysł ciężki,
51% wytworzył przemysł lekki a 34%
przemysł usługowy. Cena na rynku była
stabilna. Inflacja wynosiła 0.7 %.
W tym
okresie dynamicznie rozwijała się produkcja
przemysłowa naszego państwa, zwiększała
się produkcja różnych wyrobów
przemysłowych. Całkowicie wyeliminowało
deficyt towarów przemysłowych
istniejący przez długi czas. Obecnie zaopatrzenie
w towary konsumpcyjne jest co najmniej wystarczające,
ale także wyraźnie wzrosła produkcja i
dostawa towarów o znaczeniu podstawowym, czyli
węgla i elektryczności, które przez lata
ograniczały rozwój gospodarki naszego
państwa. W roku 2001 produkcja stali, oraz
węgla wyniosła odpowiednio 154 mln ton
i 1.1mld ton. Powiększono
produkcję energii elektrycznej o 20 mln kWh rocznie,
zaś jej ogólna moc wyniosła 338 mln kWh, z
czego 75% powstaje w elektrociepłowniach. Produkcja
przemysłu samochodowego wyniosła 2 mln 340 tys
sztuk. Wyraźne są również
efekty udanej restrukturyzacji przemysłu naszego kraju.
Nastąpiło przyspieszenie rozwoju przemysłu
wysokich technologii Hi-Tech, zaś przemysł
elektroniczny i telekomunikacyjny z produkcją o
wartości 20 mld $ stał się największym
wśród przemysłów przetwórczych. W
2001 roku produkcja central programowanych i
przenośnych urządzeń przesyłowych
wyniosła odpowiednio 24 mln 720 tys sztuk i
72 mln 230 tys. linii. Użytkowników
telefonów jest w tej chwili 130 mln, czyli
średnio wypada 1 telefon na 10 osób.
Produkcja rolna wzrastała
konsekwentnie.
Produkcja rolna utrzymuje
się na stałym poziomie. W roku 2001 produkcja
zbóż wyniosła 450 mln ton, co w pełni
zaspokaja potrzeby kraju
W ciągu ostatnich
5 lat zainwestowaliśmy ponad 330 mld$ w budowę
infrastruktury w zachodniej części Chin, co
umożliwi eksploatację jej zasobów.
Poprawiła się wyraźnie sytuacja w
podstawowych gałęziach przemysłu i
rozwinęła infrastruktura, co stworzyło
solidne warunki materialne dla konsekwentnego rozwoju
gospodarki naszego państwa. Od ponad 20 lat inwestycje
na podstawowe gałęzie przemysłu takie jak
energetykę, produkcję materiałów i
surowców, transport, komunikację i
telekomunikację oraz infrastrukturę
zwiększyła się kilkakrotnie nawet
kilkunastokrotnie, co w znacznym stopniu poprawiło ich
stan i stworzyło dobre warunki dla szybkiego rozwoju
gospodarki.
W ciągu ponad 20 lat system
gospodarczy naszego państwa przechodził coraz
dalej i głębiej idące reformy. Wzmocnił
się podstawowy system gospodarczy, w
którym główną rolę odgrywa sektor
państwowy i jednocześnie rozwijały się
inne sektory o różnych formach
własnościowych. Sektor państwowy zajmuje
dominującą pozycję w gospodarce narodowej.
Sektory niepaństwowe również szybko się
rozwijały. System rynkowy stopniowo się
udoskonalał, zbudowany został system ubezpieczenia
socjalnego, kontynuowana była reforma w dziedzinach
podatków, finansów, inwestycji, cen, dewiz oraz
handlu zagranicznego itd., polepszał się system
makroregulacji ekonomii. Podstawa dla sojalistycznegi
systemu została w ten sposób zbudowana.
Rozwój gospodarczy przyczynił
się do stabilizacji socjalnej i podniesienia poziomu
życia ludzi. W ciągu tych 20 lat udało nam
się nie tylko zapewnić byt ponad mld ludzi, czyli
ich wyżywienia i odziania ale i dokonaliśmy kroku
o historycznym znaczeniu, czyli od zapewnienia podstawowego
bytu do życia w dostatku.
Począwszy
od wprowadzenia reformy i otwarcia na zewnątrz
dynamicznie rozwijał się handel zagraniczny.
Obroty handlu zagranicznego wzrosły
z 20 mld 640 mln $ w roku 1978 do 509 mld 800 mln
$ w roku 2001, co oznacza blisko 24-krotny wzrost. Pozycja
Chin w handlu światowym pod względem
obrotów import/eksport skoczyła z 32 w
roku 1978 na szóstą w 2001 roku.Według analiz
i badań ekspertów WTO Chiny stały się w
roku 2001 4 największym na świecie ciałem
handlowym za UE, USA i Japonią, gdyby
uwzględnić ogólną wartość
import/eksport zarówno towarów jak i
usług.W miarę wzrostu obrotów
poprawiła się struktura towarowa w imporcie i
eksporcie. Szybko wzrastał eksport wyrobów
elektromaszynowych i hi-tech, również szybko
rozwijał się import technologii,
urządzeń , wyrobów surowcowych,
elektromaszynowych i hi-tech, które są potrzebne
rozwojowi gospodarki narodowej i restrukturyzacji. Rezerwa
dewizowa Chin przekroczyła 230 mld $.
W
ciągu ostatnich 20 lat osiągnęliśmy
duży sukces w przyciągnięciu kapitału
zagranicznego. Przed rozpoczęciem reformy nie było
prawie inwestycji zagranicznych w naszym państwie.
Natomiast od momentu rozpoczęcia reformy i otwarcia na
świat zatwierdziliśmy już ponad 400 tys. firm
z kapitałem zagranicznym, a wartość
zainwestowanego kapitału zagranicznego
przekroczyła 400 mld$.
W czasach
początkowych inwestycje zagraniczne koncentrowały
się głównie w przemyśle
przetwórczym, później zaś
rozszerzała się do podstawowych gałęzi
przemysłu, infrastruktury i hi-tech.
Zwiększała się też
wartość inwestycji zagranicznych
w dziedzinach finansów, ubezpieczeń,
handlu detalicznego i zagranicznego. Ponad 400
spośród 500 największych firm na
świecie już zainwestowało w Chinach,
stworzyło ponad 100 centrów R&D, czyli
badań i rozwoju. Wiele korporacji ponadnarodowych
przeniosło lub przenosi do Chin swoje siedziby
regionalne. W latach 1996-2001 zainwestowano w roku w
Chinach ponad 40 mld $, a w roku 2001 było 46
mld$.
Skorzystanie z kapitału
zagranicznego przyczyniło się do konsekwentnego,
zdrowego i szybkiego rozwoju gospodarki narodowej, znacznie
zmniejszyło dystans do państw rozwiniętych
pod względem jakości wyrobów i technologii,
przyśpieszyło integrację gospodarki
chińskiej ze światową ,
napędziło budowę i rozwój
gospodarki otwartej na
zewnątrz.
Mając na celu rozwijanie
gospodarki regionów środkowozachodniej
części kraju, rząd chiński
postanowił wprowadzić strategię wykorzystania
możliwości tych regionów.
Regiony te obejmują 12 prowincji, autonomii i miast,
łączna powierzchnia liczy około 6 mln 850 tys
km2 , a ludność 365 mln, co stanowi
odpowiednio 68% i 28% całego kraju. Regiony te
dysponują bogatymi zasobami naturalnymi,
złoże gazu ziemnego, węgla, ropy naftowej,
ołowiu, cynku i cyny itd. W sumie ponad 30
rodzajów minerałów zajmują
pierwsze miejsce w kraju, energia wodna przydatna
do eksploatacji stanowi 75 % tego w całym kraju. Bogate
są również zasoby turystyczne i biologiczne.
Punktem ciężaru tej strategii skoryzstania z
potencjału są: Przyspieszenie budowy
infrastruktury, wzmocnienie ochrony i odbudowy
środowiska ekologicznego, dokonanie restrukturyzacji
przemysłowej, rozwój nauki i oświaty,
zintensyfikowanie szkolenia personelu, pogłębienie
reformy i otwarcia na świat. Wdrażając
strategię eksploatacji rząd chiński
postanowił, że w ciągu najbliższych
kilku lat 70 % inwestycji krajowej będzie skierowanej
do tych regionów. W celu zachęcania
inwestorów zagranicznych do podjęcia inwestycji w
tych regionach, ustanowiliśmy szereg środków
preferencyjnych, takich jak zwiększenie dziedzin
otwartych dla kapitału zagranicznego,
przedłużenie okresu, w którym podatek firm
będzie zwolniony lub pomniejszony.
Oprócz tradycyjnych form wykorzystania
kapitału zagranicznego jak np. założenia firm
j.v. i współpracy produkcyjnej, zastosowane
będą również inne nowe formy, np. BOT,
finansowanie projektów, przekazanie prawa do
zagospodarowania projektów i finansowanie za
pomocą papierów wartościowych. Eksploatacja
regionów zachodniej i środkowej części
Chin stwarza partnerom z całego świata między
innymi polskim firmom wspaniałą okazję do
podejmowania współpracy.
11 grudnia 2001 roku Chiny
stały się oficjalnym członkiem WTO.
Wejście do WTO oznacza dla Chin nowy punkt startu na
drodze otwarcia na świat. Chiny będą w
większej skali i głębszym stopniu
uczestniczyły w międzynarodowej
współpracy gospodarczej i konkurencji.
Chiny będą szerzej otwarte na świat , otwarte
dla inwestorów i biznesmenów z całego
świata, w tym z Polski. Będziemy w pełni
wypełniać obietnice złożone przy
wejściu do WTO, zwiększać stopniowo dziedziny
otwarte na świat, obniżać cła i
likwidować bariery pozacelne. Będziemy
również udoskonalać ustawodawstwo,
stwarzać bardziej sprawiedliwe, przejrzyste i
przewidywalne środowisko rynkowe. Jednocześnie
będziemy zachęcać firmy chińskie o
różnych formach własnościowych do
podejmowania działalności na rynku światowym.
Wraz z nową erą chińska
modernizacja wkroczyła w nowy etap rozwoju. Gospodarka
chińska będzie konsekwentnie rozwijała
się w tempie ponad 7 % rocznie. Nowa fala
chińskiej reformy otwarcia na świat oraz
modernizacji nie tylko przynieście narodowi
chińskiemu ogromne korzyści ale i stworzy
zagranicznym firmom dużo możliwości
prowadzenia współpracy gospodarczej. Na tym tle
współpraca gospodarcza i handlowa
pomiędzy Chinami a Polską
również cieszy się dobrą
perspektywą rozwoju.
Panie,
Panowie!
Polska jest wielkim państwem o
długoletniej historii i bogatej kulturze . Naród
polski jest mądry i odważny. Kraj ten wydał
na świat takie wielkie osobistości jak
Mikołaj Kopernik, Maria Składowska-Curie i
Fryderyk Chopin i wileu innych. Naród polski
wniósł swój niezaprzeczalny wkład w
postęp i rozwój światowej cywilizacji i
nauki. Bohaterskie walki narodu polskiego przeciw inwazji
nazistowskiej w II wojnie światowej
zdobyły powszechne uznanie na świecie. W ostatnich
latach Polska osiągnęła dużo
sukcesów w rozwoju gospodarczym i jako największy
kraj w Europie Środkowo-Wschodniej Polska odgrywa
aktywną rolę w sprawach regionalnych i
międzynarodowych.
Polska jest
największym partnerem handlowym Chin w tej
części Europy. Współpraca gospodarcza i
handlowa między naszymi państwami ma za sobą
długą historię. Już w roku 1951
powstała chińsko-polska spółka
Chipolbrok. Była to pierwsza spółka
joint-venture założona między nami i w
ogóle pierwsza spółka z kapitałem
mieszanym w Chinach. W ciągu ponad 50 lat firma
Chipolbrok dobrze funkcjonowała i nadal dobrze sobie
radzi. Firma ta ma duży wkład w rozwój
stosunków gospodarczych i handlowych
między nami. Po przejściu od
handlu clearingowego na wolnodewizowy między Chinami a
Polską w 1991 roku firmy obu państw stosunkowo
szybko przyzwyczaiły się do zmienionej formy
handlu, co przyczyniło się do szybkiego rozwoju
handlu dwustronnego, a szczególnie dynamicznie
rozwijał się handel między nami od 1994 roku.
Według statystyki chińskiej obroty handlowe w 2001
roku przekroczyły mld $, wyniosły mld 243 mln $,
co oznaczało nowy rekord w naszym handlu.
Uważam, że
współpraca gospodarcza i handlowa między nami
ma ogromną możliwość. Wejście Chin
od WTO i przyspieszony proces wejścia Polski do UE
stworzą nową wspaniałą perspektywę
dla rozwijania współpracy gospodarczej i
handlowej między nami. Jednak to firmy obu państw
powinny wykorzystać te możliwości i
potencjał współpracy. Można
powiedzieć, że biznesmeni obu naszych państw
mają na siebie historyczny obowiązek aby w dalszym
ciągu popychać i rozwijać
współpracę gospodarczą i handlową
między nami i przynieść
korzyści obu naszym narodom. Wypełnianie tego
obowiązku wymaga ciężkiej pracy.
Chciałabym więc skorzystać z dzisiejszej
okazji, aby przedstawić Wam, biznesmenom polskim i
chińskim kilka potrzeb, które możecie
omówić w trakcie forum:
Porzeba
aktywniejszego rozwijania rynku drugiej
strony.
Rządy obu państw
zrobiły wiele w celu zachęcania firm obu stron do
prowadzenia współpracy gospodarczej i handlowej.
Tym razem zorganizowaliśmy grupę biznesmenów
reprezentujących ponad 20 chińskich firm
mających duży potencjał pod względem
technologii i kapitału. Oni będą rozmawiali
dziś z obecnymi polskimi partnerami. W listopadzie br.
odbędzie się wystawa polska w Chinach, w
której uczestniczyć ma wiele polskich firm.
Podpisane zostało porozumienie o współpracy
finansowej między naszymi rządami w ramach
którego rząd polski udzielił preferencyjnego
kredytu liczącego 85 mln$ dla wsparcia eksportu
polskich urządzeń. Nasze ambasady udzielając
ogromnej ilości informacji pomagają firmom obu
stron w nawiązywaniu kontaktów i
współpracy. Wszystkie te wysiłki mają
ten sam cel, czyli stymulowaćnie firm obu stron do
lepszej współpracy.
Natomiast w
warunkach gospodarki rynkowej podmiotem prowadzenia
działalności gospodarczej jest firma, dlatego
dwustronna współpraca gospodarcza i handlowa musi
być oparta na działaniach firm. Firma powinna sama
wyszukiwać możliwości współpracy,
starać się o zdobywanie projektów, rząd
tego nie może zastąpić. Gdyby firma sama nie
próbowała na rynku drugiej strony, to wszelkie
możliwości zrobienia biznesu byłyby utracone.
Przykładem może być podpisane porozumienie o
udzieleniu przez rząd polski preferencyjnego kredytu
wspierającego polski eksport do Chin.
Jeśli polskie firmy nie będą promowały
swoich technologii i wyrobów, chińscy
użytkownicy poznają polskich
wyrobów, czego konsekwencją byłoby
niewykorzystanie tego kredytu. Chciałabym więc,
aby firmy obu państw zintensyfikowały swą
działalność na rynku drugiej strony i
dzięki współpracy osiągały
większe korzyści ekonomiczne, po prostu
zarabiały więcej pieniędzy.
II. Potrzeba
poszukiwań możliwości współpracy w
dziedzinie technologii zaawansowanych
Hi-Tech.
W ostatnich latach eksploatacja,
wdrożenie w życie nowych technologii Hi Tech
w skali całego świata doprowadziło
do znacznego podniesienia wydajności pracy,
przyczyniło się do nieustannego rozwoju gospodarki
światowej.
Chiny osiągnęły
dobre wyniki w rozwoju hi-tech i nowych technologii. Nasze
technologie telekomunikacyjne, komputerowe i in. Są
już na poziomie światowym. Chiny mogą
dostarczać nowoczesne technologie i urządzenia o
wysokiej jakości. Podejmując
współpracę w tych dziedzinach możemy
również wspólnie prowadzić interes na
rynku UE i innych państw. Obecna na dzisiejszym forum
jest firma Qinghua Tongfang Ltd., której system
kontroli celnej kontenerów należy do najbardziej
nowoczesnych na świecie. Wyposaża ona w
sprzęt między innymi Australisjkie Urzędy
Celne, a także urzędy innych krajów.
Moim zdaniem we współpracy
dwustronnej nie można patrzyć wyłącznie
na wymianę tradycyjnych towarów ponieważ
współpraca w dziedzinie hi-tech nie tylko
podniesie poziom naszej współpracy ale i
przyniesie obu stronom większe korzyści.
Zachęcam więc Was, biznesmenów polskich i
chińskich do starannego przeanalizowania i poszukania
możliwości współpracy w dziedzinie
hi-tech.
Potrzeba rozwijania wielorakich form
współpracy.
Współpraca
między nami idzie w kierunku
różnorodności. Rozpoczęły się
już wzajemne inwestycje. Chiny
zainwestowały w Polsce ponad 45 mln$ a inwestycje
polskie w Chinach, według naszej wstępnej
statystyki, wyniosły 43 mln 350
tys$. Chińskie inwestycje w Polsce koncentrują
się na razie w dziedzinach handlu i
gastronomii, nie ma niestety inwestycji produkcyjnych.
Natomiast inwestycje polskie w Chinach dotyczą
produkcji kotłów , fabryki elastomerowych
hamulców kolejowych, win owocowych
itd.
Musze powiedzieć, że skala
wzajemnych inwestycji jest zbyt mała, odzwierciedla
potencjałów gospodarczych obu naszych państw.
Uważam, że istnieje ogromna
możliwość współpracy w tej
dziedzinie. Zachęcamy chińskie firmy do
inwestowania w Polsce, jednocześnie zapraszamy polskie
firmy do Chin, szczególnie do inwestowania w regionach
zachodniej części Chin, gdzie są ogromne
możliwości rozwoju.
Oprócz
wzajemnych inwestycji możemy zastanowić się
nad innymi formami współpracy, np. finansowanie
projektów, strona chińska może udzielać
kredytu dla określonego projektu, jeżeli inwestor
może przedstawić odpowiednią gwarancję.
Tego typu kredyt może być udzielony zarówno
projektom podjętym wspólnie przez obie strony w
Polsce jak i w kraju trzecim.
Jednym
słowem chciałabym, żeby przedsiębiorcy
obu państw rozmawiając o konkretnej
współpracy, mając na uwadze
przyszłość swoimi wysiłkami
przyczynili się do rozwoju współpracy
gospodarczej i handlowej między Chinami a Polską w
różnych dziedzinach, na różnych
szczeblach i różnych formach.
IV.
Potrzeba podniesienia
konkurencyjności wyrobów.
W
miarę integracji gospodarki światowej, rynek
każdego państwa staje się coraz bardziej
otwarty, nasila się również konkurencja na
rynku. Więc poprawa konkurencyjności wyrobów
jest niezbędnym warunkiem wejścia do rynku. W
obecnej współpracy gospodarczej i handlowej
między nami zbyt wąski jest asortyment polskiego
eksportu, a jego wartość za mała. Zmiana tego
stanu zależy od większego zainteresowania polskich
firm potrzebami rynku chińskiego, bardziej asertywnego
zdobywania rynku chińskiego, poprawy
konkurencyjności wyrobów pod względem
technologii, jakości, cen i serwisu. Chciałabym tu
podkreślić, że rynek chiński jest
jednakowo otwarty dla wszystkich partnerów bez
żadnej dyskryminacji, strona chińska nie stawia
żadnych ograniczeń wobec polskich
wyrobów. Oczywiście konkurencja na rynku
chińskim jest bardzo ostra. Zapraszamy polskie firmy do
robienia biznesu w Chinach, jestem pewna, że wasze
starania przyniosą obfite
korzyści.
Panie i
panowie,
Wkroczyliśmy już w
pełen nadziei i oczekiwań, nowy, 21
wiek. Jestem pewna, że w nowym wieku stosunki
chińsko-polskie wejdą w nowy etap rozwoju.
Żywię nadzieję, że setki chińskich
rodzin będą nie tylko słuchać w domu
muzyki Chopina, ale również będą
mogły skorzysatać z coraz większej
ilości polskich towarów i usług.
Chciałabym razem z zebranymi tutaj przedstawicielami
biznesu i administracji drogą wspólnego
wysiłku przyczynić się do rozwoju
współpracy obu naszych krajów.
Na koniec pozwólcie mi
Państwo podziękować za włożony w
rozwój stosunków gospodarczych i handlowych
między Chinami a Polską trud, życzę Wam
wszystkim dużo szczęścia, zdrowia i
sukcesów w pracy w nowym wieku. Życzę
powodzenia dzisiejszego forum.